Er rekrutteringsbyrå et godt alternativ i din ansettelsesprosess?

Blogg-rekrutteringsprosessen

Det er mange som tenker at bruk av byrå er bortkastede penger. Det er bedre å gjøre jobben selv, enn å betale andre til å gjøre det samme. I noen tilfeller vil det kanskje være riktig men samtidig kan det være lurt å ta en nøye vurdering før du avskriver tanken.

Still deg selv følgende spørsmål:

  • Har du en travel hverdag med mye som skal gjøres?
  • Ønsker du bruke din tid på andre oppgaver enn rekruttering?
  • Synes du det er krevende å lese gjennom titalls, kanskje hundrevis, av søknader?
  • Er det vanskelig skille de gode fra de beste?
  • Følger du primært magefølelsen ved ansettelse?
  • Er du usikker på hva slags behov du har?
  • Vurderer du å leie personale for en periode, men kjenner ikke helt til regelverket for å leie inn noen?

Hvor viktig er gjennomføringen av rekrutteringsprosessen for deg?

Rekruttering tar tid og ressurser selv for oss som er drevne.

I små og mellomstore bedrifter har man mest sannsynlig ikke egne folk eller avdelinger som tar seg av disse tingene, og det faller på deg som leder å gjøre jobben. Dersom du svarer ja på ett eller flere av spørsmålene over, kan det være lurt å snakke med et byrå som håndterer dette. De aller fleste av oss tar slike møter/samtaler helt uforpliktende, og det kan hjelpe deg å finne ut av om det er riktig for deg og din bedrift å bruke byrå eller ei.

For hvor vikig er rekrutteringsprosessen for deg? 

Det du som leder bør ha i tankene er at en trygg og god rekrutteringsprosess er god markedsføring, og hvordan bedriften fremstår i denne prosessen vil kunne gi dere et bedre rykte og tiltrekke flere sterke søkere.

Det finnes svært mange byråer der ute, og en hel del er svært dyktige. Det viktigste er at du finner rett samarbeidspartner for deg. I den første samtalen med byrået bør du derfor snakke om hva som er viktig for deg.

Tenk over:

  • Hva er behovet ditt? Direkte rekruttering, leie med mulighet for fast ansettelse, eller bare leie for en bestemt periode? Trenger du en eller flere stillinger?
  • Ønsker du å lyse ut stillingen eller vil du at byrået skal lete etter riktig kandidat?
  • Er det viktig for deg med stor fleksibilitet - hva innebærer eventuelt denne fleksibiliteten?
  • Er tempoet i levering avgjørende, eller har du god tid?
  • Baserer byrået seg utelukkende på erfaringer, eller bruker de kompetanse og metode?
  • Jobber de for å forstå deg som leder og din bedrift?
  • Spiller kjemien mellom deg og byrået en rolle?
  • Har du sett noen kundereferanser, og kjenner du til de bedriftene?


Dette kan være noen spørsmål du bør ta stilling til før du velger hvem du skal jobbe med. Det viktigste er at samarbeidet blir riktig for deg og ditt formål.

Hvordan jobber vi? 

Connect er en komplett samarbeidspartner for bedrifter som er i vekst. Vi jobber primært i Viken, Oslo og deler av Vestfold.

Vår fordel er at vi er små og kan gi tilpassede priser og høy grad av fleksibilitet. Dette sikrer kunden en god og åpen kommunikasjon med gode støttespillere som på større caser arbeider teambasert for best resultat.

Vi jobber alltid med ditt behov i fokus.

Våre rådgivere skreddersyr løsninger etter dine behov, enten det er snakk om bemanning, rekruttering eller rådgivning. Skal du fylle en stilling, fast eller midlertidig, er vi sikre på at våre metoder gir deg det beste resultatet. Er behovet ditt uklart, eller du trenger ekstra support inn mot viktige faser i din bedrift, kan vi gi deg råd på veien. Vi er og gjerne med deg en arbeidsdag for å lettere kartlegge hva du trenger.

Totalt har vi over 40 års relevant kompetanse og utdannelse som vi stiller til disposisjon for deg.

Kompetansen vår strekker seg fra bemanning og rekruttering til ledelse, personaloppfølging, salg, nettverksbygging med mere. Totalt har vi over 40 års relevant kompetanse og utdannelse som vi stiller til disposisjon for deg.

Med verdiene imøtekommende, kompetente og verdiskapende i ryggmargen er vi en attraktiv partner for flere bransjer.

Connect legger metode og kompetanse til grunn for alt vi gjør, og bruker erfaringen som tillegg. Vårt ønske er å bli så godt kjent med kunden og arbeidsmiljøet som mulig. På den måten kan vi bruke «en liten bit magefølelse» for å avdekke hvem som passer inn hos vår kunde. Dette skal sikre deg slik at du får den beste kandidaten og unngår feilansettelser.

På tide å tenke nytt
Jobbintervju

Related Posts

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://conrek.no/