#hjemmekontor

hjemmekonto_20201127-082210_1


Det er nok flere enn meg, og oss i Connect, som tilbringer dagene på hjemmekontor. 

Vi har vært relativt heldige og har kun tre uker bak oss hvor vi har vært utelukkende hjemme. Samtidig kjenner vi allerede på mange av ulempene ved hjemmekontor. Vi tre som jobber i bedriften har ulike omgivelser. En familiepappa med både skolebarn og barnehagebarn, en voksen kvinne med samboer uten unger i hus (med mindre man teller med mannen da), og en singel mamma med relativt store barn annenhver uke. Tre forskjellige omstendigheter med de utfordringene det medfører:

Barn hjemme hele dagen i tide og utide. Delt oppmerksomhet mellom skoleoppgaver til barna og jobb. Dager uten noen samtaler med ett eneste menneske. Oppgaver som ikke kan settes inn mellom 0800 og 1600, men som flyter litt ut over hele dagen. Joggebukse nedentil og velkledd over. Irriterende samboere eller mangelen av. Stol som kanskje ikke er helt tilpasset deg. Konstante oppdateringer på pandemien og antall smittetilfeller. Et kaffebudsjett som mer ligner det med en bedrift på 20 ansatte. Ja, lista den kan bli lang om jeg fortsetter. 

Du kjenner kanskje igjen en del?

Det å ikke dra inn på kontoret tærer på motivasjonen og drivet innimellom

En ting merker vi spesielt alle sammen. Det å ikke dra inn på kontoret tærer på motivasjonen og drivet innimellom. Vi savner de korte linjene mellom oss som kollegaer. Vi er en liten bedrift med tre ansatte, og vi hjelper alle til med stort sett alle funksjoner. Ettersom vi er etablert i 2020 har vi ingen muligheter for å søke om noen krisepakker for å hjelpe til med drift. Med en bedriftsverden hvor mange går i krisemodus, kjenner vi og på urolighetene i markedet og hvor lett det er å komme inn i en negativ sirkel.

Men!

Dette er ikke et innlegg om hvor vanskelig markedet er, eller at vi kjenner på utfordringene med hjemmekontor. Vi ønsker ikke å fokusere på det negative. Realitetene er som de er, og vi må alle gjøre vårt beste for å håndtere den hverdagen vi har fått servert. Det beste vi kan gjøre er å akseptere at ting er som de er, og agere med positive tiltak for å motvirke de utfordringene som kommer.

Hjemmekontor er hjemmekontor, vi skal klare oss gjennom det og.

Noen tips fra oss

Sitter du da på hjemmekontor, er beslutningstaker i en bedrift, og kjenner på mange av utfordringene som lett kan komme, vit at det er mange tiltak som du kan gjøre for å holde deg positiv. Det handler bare om å være aktiv, og det finnes mange ulike tiltak du kan gjøre for å holde deg i gang. Noen ting er svært enkle, andre trenger du kanskje tenke litt ut av ditt vante spor for å oppnå. Her er noen tips fra oss.


  • Gå tur før lunsj. Sett av en halvtime til å komme deg ut i dagslys for å lufte hodet. Frisk luft og lett aktivitet er positivt for kropp og sjel. Dagslys og aktivitet skaper energi, motivasjon og inspirasjon. 

  • Spis sunn lunsj. Det kan være lett å glemme at du faktisk bør spise. Her er det viktig at du prøver å opprettholde rutiner og spise til noenlunde faste tider hver dag. Det kan og være lurt å møte et par kollegaer, eller kanskje en forretningspartner, ute til lunsj innimellom. Støtt de lokale cafeene. Det er gode smittevernstiltak på plass, og en lunsj to-tre sammen av og til er innafor. Du kan til og med kjøre en lunsj via Teams.

  • Hold kontakten med nettverket ditt. Bruk de digitale verktøy tilgjengelig, men det viktigste er de gode samtalene. Via Teams eller telefon, ta kontakten med de rundt deg.

  • Knytt til deg nye bekjentskaper. Mange av de forskjellige bedriftsnettverkene har digitale fora disse dager. Dersom du trenger ny inspirasjon til hvordan håndtere denne nye hverdagen, eller bare ønsker bygge nettverket ditt, kan disse foraene være midt i blinken for deg. Samtidig er det viktig å huske at det å rett og slett ringe opp den/de du ønsker kontakt med, kan være enkleste vei.

  • Tenk alternativt. Hvilke andre bein kan du sette ned for å gi bedriften en boost, når den vante driften ikke er som den burde vært? Hva slags kompetanse har dere in-house? Hvilken annen bedrift kunne du tenkt deg å samarbeide med? Bedriftene rundt deg sitter sannsynligvis i tilsvarende båt som deg. Det handler ikke om hva dere alltid har gjort, men om hva dere skal gjøre . Tenk nytt, tenk vågalt, tenk fremover.

Det er ingenting som skjer før du gjør noe.

Dette er bare noen eksempler på hvordan du kan skape noe mens du er på hjemmekontor. Klart, mange har faste oppgaver som skal gjøres, men det er og en del som selv må holde hjulene i gang. Skal du og vi få til det, må man være fremoverlent. Driften overlever ikke av seg selv. Vil du ha muligheter så kan du skape de selv. Punktene nevnt over er noen av måtene du kan få til dette på.

Dersom du ønsker kontakt med oss, er det bare plukke opp telefonen. Enten det bare er for å bli kjent, eller for å kunne jobbe sammen, så er vi glade for å høre fra deg.

Husk, det er ingenting som skjer før du gjør noe.


Hilsen Astrid, Paal og Siv-Lene.

Fremgang - tilfeldigheter eller god ledelse?
Arbeidssøker - veien videre

Related Posts

By accepting you will be accessing a service provided by a third-party external to https://conrek.no/